vrijdag

IP - Speelplaatswerking - deel 2

Zoals beloofd het vervolg van mijn IP...
Na het welkomsbord was het nu tijd voor de speelplaats zelf!
Eventjes kort mijn speelplaats beschrijven:
De speelplaats ligt volledig in het groen omgeven: bomen, grasperken, struiken, bloemen, vijver en zelfs een voetbalveld!
Wat kon ik in godsnaam 'aangenamer' maken aan deze mooie plek?

Door middel van het thema: 'Maak je eigen droomspeelplaats', kreeg ik leuke tips binnen van leerlingen en ook leerkrachten. Blijkbaar vonden ze de speelplaats wel héél mooi, maar niet echt kindvriendelijk. Tijd om daar dus verandering in te brengen!

1. De windroos:
Eerst de 'grote' droom van de leerkrachten... Er was al een weerhuisje aanwezig op de speelplaats, maar toch ontbrak er nog een mooie windroos. Het leek de leerkrachten heel fijn, om de leerlingen al spelend te laten leren. Met andere woorden: een zéér grote windroos waar de kinderen in konden gaan staan.
U vraagt wij draaien! Na enkele schetsen en opzoekwerk ben ik op een bloed hete namiddag (met hulp van lieftallig zus Elke) die windroos gaan neerplanten op de speeltplaats! De reacties de volgende ochtend van de leerlingen waren schitterend! Blijkbaar is een windroos ideaal voor het spelletje: tikkertje - windroos!


2. De spelletjesmap van Jos en Flupke:
Blijkbaar leven we in een tijdperk waarin de leerlingen niet meer goed weten wat te spelen op de speelplaats. Vaak hangen ze maar wat rond, vervelen ze zich zelf en beginnen ze al snel te pesten... Ai ai ai! Dus... de dacht ik: laat ik de kat maar bij de melk zetten en de koe bij de horens vatten! Samen met mijn collega Ann De Strooper (die ook speelplaatswerking heeft als IP) ontstond het idee om een leuke spelletjesmap te maken. Samen zochten we naar leuke spelen en ik verzorgde ook de lay - out... Oké... de spelletjes waren er al... maar hoe kon ik die nu presenteren? Toen schoot mij het idee van Jos en Flupke door het hoofd, 2 vogels op een stok, die een oogje in het zeil gingen houden op mijn spelenmap...
Jos en Flupke houden van kinderen en gelukkig is dit ook wederzijds zo!

Een voorbeeldje van een spelfiche...


3. Hinkelpaden:
Hinkelen was zeer populair in de jaren '50! Op de speelplaats stonden reeds 2 hinkelpaden geschilderd, maar je moest zeer goede ogen hebben om deze nog te kunnen zien staan. Een likje verf zou hier dus zeker en vast geen kwaad kunnen.
De turnleerkrachten hadden mij een heleboel lesfiche's rond hinkelen bezorgd en ik heb er nog een leuke, Jaak de slak, bij geschilderd... Dat alles vond weer plaats tijdens een zwoel weekend, aangebakken maar tevreden keken we (mijn vriend, Bram en ik) naar het resultaat:
Het herinschilderen van een bestaand hinkelpad:

Dit hinkeplad hebben we ook een nieuw likje verf gegeven:

Jaak de slak:



We zijn er bijna maar nog niet helemaal...

4. Twister en Mens-erger-je-niet...
Een speelplaats dient in de eerste plaats om te spelen! Dus enkele 'moderne' spelen zouden zeker met open armen ontvangen worden...
Twister...
De 'bollen' voor het spel twister heb ik samen met enkele leerlingen ingeschilderd tijdens de speelstraat: plezier verzekerd!Zeker met enkele verliefde pubers die meer op elkaar schilderen dan op de grond!

Het draaibord voor de opdrachten heb ik ook helemaal uit het hout gemaakt.

Dit is het eind resultaat:

Voor mens - erger - je - niet mocht ik het verf-lijn-machine gebruiken van de school. Man man man wat voor een machine was me dat! Ik kreeg meer kromme lijnen dan rechte! Soit... na veel gezwoeg en gevloek was mijn veld toch uitgtekend.
De leerlingen zijn bij dit spel zelf de pionnen. Een dobbelsteen is ook niet van toepassing daar er een draaibord aanwezig is! (Leve het vaste materiaal!)



Voila! Dit is het grootste deel van mijn IP.
De fit - o - meter bespreek ik volgende keer...

2 opmerkingen:

juf Dorien zei

Je hebt echt toffe ideeën uitgewerkt!

Cato zei

Caroline meiske...jij hebt ongelofelijk veel werk gehad! Ben zwaar onder de indruk zunne!Nen dikke proficiat! Liefs, Cato